Litt om danseundervisning

Jeg har arbeidet som dansepedagog i flere år, og jeg får bare mer og mer sansen for det! Jeg har vært så heldig å få undervise alle aldre fra 3 år til 70+, og det er artig og utfordrende å ha elever som er såpass spredt i både utvikling og læring. En må tenke veldig annerledes i planlegging og utføring av danseklasser/workshops for de ulike aldrene. Grunnen er at barn, ungdom og voksne lærer på ulike måter:

- Hos barn ønsker jeg å trigge deres DANSEGLEDE! De har som regel masse med energi og lærer veldig raskt, som små svamper! Som dansepedagog får en kjørt seg skikkelig med en gjeng med 3-4 åringer. Språket, læring om ord og begreper utvikles i denne alderen, og de elsker å få utfordringer!

- Hos ungdom er individet og «selvet» deres i utvikling. I ungdomstiden har en som oftest mange tanker i hodet på en gang. Det er viktig å skape en trygg stemning og en åpenhet. Det er lov å gjøre feil! Hos ungdom er det supert å arbeide mer med bevegelser og ideer som kommer fra dem, og at de kan bidra i den koreografiske prosessen.

- Voksne har som regel mer kunnskap omkring egen kropp, og de ønsker å arbeide grundig og gå i dybden på dansen. Voksne elever har ofte rask progresjon. De kan utfordre seg på kaste seg mer ut i ting, alt må ikke være helt perfekt første gang!

 

I TILT-prosjektet har jeg så langt undervist barn og ungdom. Gleder meg til å lære ut vår nyeste flashmob utover i oktober!

 

Bilde: Tidligere elever av meg ved Oslo kulturskole

 

Ingvild

<< Go back to the previous page